Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L39i44b75o10r 52P94o46p26o97v31s59k21ý 9109367108977

Děkuji Vám za pro mě podnětný článek.

Mám jen malou připomínku. Do perexu nedávejte odkazy jinam, je to v kodexu blogera. Někdo by Vás mohl kvůli tomu zbytečně prudit.

0/0
1.2.2017 15:02

V73o30k81o16u19n 22V36l91a21d72i55m40i79r 8242508859338

Ano, pro Sudety bylo pozehnanim vyhnani pracovitych sudetskych Nemcu a jejich nahrazeni "zlatokopy" z vnitrozemi, ci z balkanu dovezenymi spoluobcny ponekud tmavsi pleti.

+2/−1
1.2.2017 14:29

O71n75d83ř27e52j 98F54i40l68i19p17c36z15y86k 8854203858251

K vyhnání sudetských Němců nemělo dojít.Oni se sice nesmířili se vnikem ČR v roce 1919, viz Kadaň, Šternberk...celkem asi 53 Němců zabitých při protistátních

demonstracích hlavně v březnu 1919, ale naše ČSR neudělala nic proto aby

si sudetstké Němce získala. Naopak...

Vyhnání sudetstkých Němců bylovodou na mlýn KSČ, bez toho by KSČ volby v roce 1946 nikdy nevyhrála. Co se týče devastace Sudet, tak příčina je dvojí. Jednak poválečný ekonomický vývoj v Československu a jednak dosídlení Sudet méně vzdělaným obyvatelstvem , nedostatek vedoucích kádrů.... Němci byli velmi dobrými hospodaři, židé byli velmi dobrými obchodníky... tyto lidi se nepodařilo nahradit.

+10/0
1.2.2017 13:48

J51i94ř90í 61Ř33e35z63n73í59k 4822722703675

Ne, volby v r. 1946 rozhodla jiná záležitost, vniknutí jednotky US Army na území československé republiky do Štechovic. Tato invaze musela svobodomilovné Čechy pořádně namíchnout. Tak nějak jako bratrská pomoc v r. 1968.

0/−2
1.2.2017 18:50

J51a45r70o23s13l38a32v 88M13o38u17č63k80a 3667827148459

V otázce macešství první republiky k Němcům s vámi souhlasím. Co se týče poválečného vývoje se domnívám, že prvořadé jsou ty ekonomické podmínky. Ani kdyby Němci v Sudetech zůstali, tak by s tím nic nenadělali.Ta ekonomika tam by šla do kytek. Násilná kolektivizace, znárodnění a zpřetrhání ekonomických vazeb jsou devastující procesy.

0/0
2.2.2017 9:31

M49i52l92a13n 63S70t80e75h84l32í93k 7270449803801

Odsun byl logický krok výsledku 2.světové války. Kdyby zde Němci zůstali, pšenka by jim zde stejně nekvetla, protože by byli dlouhou dobu občany "druhé kategorie". Protiněmecká nálada byla po válce pro nás dnes asi nepředstavitelná. Za úpadek bývalých Sudet za dob vlády komunistů nemůže ani tak odsun pracovitých Němců, jako "statut pohraničí", který tyto oblasti obdržely, se všemi důsledky, které to pro ně znamenalo (zanedbaná výstavba, postupný odchod elit do vnitrozemí a vekých měst). A bohužel moc nezáleželo ani na tom, zda šlo o pohraničí s východním, či západním sousedem.

+1/0
2.2.2017 10:01
Foto

O85t45t45o 68Č63e50r25n95ý 3825855297152

Ekonomické vazby Sudet se zpřetrhaly již za vzniku ČSR, kdy najednou vznikly hranice s vysokými cly. RU byl obrovský trh pro průmyslové Čechy, Balkán, Halič atd., pro textilky zvláště, zrovna v německých oblastech. Najednou trh nebyl. Nezaměstnanost tam byla vyšší než jinde, na 30000 úředníků muselo ze státních služeb, do státních úřadů se ve velkém dosazovali Češi, dotacemi byli zvýhodněni čeští přistěhovalci, ale dokud bylo hůře v Německu, byl klid. Ke konci 30. let už velká část Němců byla hospodářsky a tím i existenčně vázána na německého souseda, který to využil k tlaku na obyvatelstvo. Nebudeš volit Henleina, nedostaneš práci. Tak to začínalo. Tak jsme si vyrobili zbytečného nepřítele a pak jsme je ve 45. zhrzeně vykopli, místo toho, abychom rozlišovali jak se kdo choval a pochopili i vlastní chyby. Žádné dotace nevytvoří blahobyt, pokud lidé nejsou ochotni je účelně využít nebo na to většinově nemají. A to byl případ vybydlených Sudet.

+8/0
1.2.2017 12:26

O87n32d26ř70e81j 16F76i78l37i30p24c57z41y16k 8524313618461

SouhlasR^

+2/0
1.2.2017 13:33

R66o18b20e71r82t 10B80r46i67n75d84a 7111766172792

Není to úplně k věci, ale přece jen: V osmatřicátém Anschluss Rakouska a následné německé zákony přivedly k Němcům řadu českorakouských manželství moje bába byla vídeňačka, takže nejen ona ale i já jako osmiletý kluk jsem se najednou stal Němcem. Horší to bylo s mým strýcem, který taktak stihl svléknout československou uniformu, a téměř vzápětí byl nucen obléci Feldgrau, a pochodovat s Paulusem ke Stalingradu. Teprve tam se mu podařilo nenápadně zdrhnout, a znovu pochodovat - teentokrát se Svobodou až na Duklu. Tisícům dallších se ti nepodařilo, ale to na věci nic nemění. Byli Němci, zúčastnili se německé agrese, právem byli odsunuti.

+1/0
1.2.2017 12:15

R83u61d69a 96S98v77o56b61o73d14a 5165181244532

Všichni tady budou líčit neschopnost českých obyvatel Sudet po válce. Narodil jsem se a stále žiji v sudetské Mimoni, kde ještě za Rakouska Uherska bydleli mí praprarodiče. Při obsazení Sudet byli moje babička (němka) a děda (čech) vyhnáni a válku přežili v Mnichově Hradišti. Po válce se vrátili a do města přišla spousta dalších a často schopných lidí. Průmysl se znovu rozjel a před rokem 1989 zde byly Mitop, který vyvážel netkané textilie do 78 zemí celého světa, TON, který obdobně vyvážel ohýbaný nábytek, zejména židle, Severka jako výrobce především dětského odívání, Rukavičkářské závody, velká pila a další provozy. Po roce 89 se vše zlomilo a dnes na Mitop zbyla jen výroba geotextilií, TON neexistuje a pomalu se bourá, ze Severky zbyla jedna malá dílna, rukavičkárna není, pila není atd. Kdo umožnil tento stav? Že by pováleční přistěhovalci?

+3/0
1.2.2017 12:07

J19i19ř52í 61K33i81n48d78l 2218537863817

Kdo umožnil tento stav. Umožnil to trh. Protože o výrobky není zájem.

+1/−1
1.2.2017 12:28

R35u39d21a 60S45v22o80b33o36d68a 5695911494672

Nemáte pravdu. Hlavním důvodem byla divoká privatizace. Speciálně TON na který si skupina "odborníků" vzala úvěr. Provoz, dokud bez další práce na udržení obchodu jel, nechali. Následně oznámili bance, že záměr nevyšel a na doplacení úvěru není. A vyhlásili konkurz. Banka pak dvakrát továrnu prodala se obdobným výsledkem a finále je současný stav. Z podniku Mitop v se v rámci privatizace oddělily jeho závody, čímž se zpřetrhaly vzájemné dodavatelské vztahy komponentů a můžete si zjistit, kolik těch odtržených závodů ještě "žije". Takže trhem to není. Za zničením průmyslu stojí především divoká privatizace a kupónovka. Určitě to však není neschopnost a nenažranost poválečných přistěhovalců.

+2/−1
1.2.2017 12:44

J40i63ř19í 19K94i74n38d52l 2328787913667

Firma TON dál existuj na místě, kde vznikla v roce1861 a vyváží židle do celého světa. Má i reklamu na internetu. Privatizace nebyla nekontrolovatelná právní podklad tomuto procesu položiloFederální shromáždění ČSFR schválením zákona č. 427/1990 Sb. Byl to „Zákon opřevodech vlastnictví státu k některým věcem. Připravovala ji legislativní radavlády, která k tomu dala právní podklad a v čele legalitvní rady vlády bylJUDr. Rychetský. Masová privatizace v první polovině 90. let minulého stoletíje jednoznačně nejúspěšnějším projektem moderního českého státu.Tvrdit, že privatizacibyla nastartována ekonomická devalvace, anebo mafiánský kapitalismus může jenom totální ignorant. Díky privatizacise v současné době máme tak dobře jak nikdy v historii.

+1/0
1.2.2017 13:06

J64a28r59o78s31l27a86v 33M68o79u47č73k93a 3567787418349

A vy zase žijete v ideálním teoretickém světě. Někde se privatizace povedla jinde ne. Likvidace Poldi Kladno například byl, vzhledem k tomu, co Poldovka uměla vyrábět (některé její know how bylo naprosto unikátní) zločin, který prospěl jejím konkurentům ve světě.

0/0
2.2.2017 9:37

J84a82n 82H90l41e41d79í48k 8578449778856

po vyhnaných Sudetských Němců přišly rabovací jednotky, obrátily domek na ruby, prokopaly zahradu, kde původní majitelé zakopali zlatý křížek a snubní prsten, protože ozbrojenci==čs partizáni prohledali oděv vyháněných. Po nich přišli slovenští, ukrajinští, srbští prý krajané, aby vnesli život do kdysi vzkvétajících osad

Jelikož však realitu vnímali a vnímají jako válečnou kořist, 99% z nich nikdy nezískali ani nezískají k nerodné půdě citový vztah. Dnes pohraničí slouží jako ubytovna pro nevzdělatelný, lenošný, republice škodící vyvrhel. - Pod ochranou gen. Sobotky.

+6/0
1.2.2017 12:02

J60i11ř68í 38K65i30n23d68l 2178187893697

Také přišlo masivní znásilňování žen, dětí, vraždy Němců. To bylo osvbození.

+3/0
1.2.2017 13:13

J31o79s16e93f 39S70l31a79v80í72č89e54k 4163836806363

Nějak se zapomíná na to, že ty odsuny byly dva. Nejdříve byli odsunuti Češi a až potom byli odsunuti sudetští Němci, kteří toužili být součástí tisícileté říše.

+3/−1
1.2.2017 11:59

J28a46r50o78s38l88a89v 92M86o72u35č27k23a 3207207258749

Ano

0/0
1.2.2017 12:00

J74a11n 70H20l98e41d63í15k 8178649808296

pane Slavíčku, Češi mohli zůstat, pokud přijali německé stát.občanství, a také tak učinilo cca 98.000 čs občanů. Nevýhodou bylo, že museli brzy narukovat do němec.armády !! Spousta padla, takže po obsazení republiky Rusy, byl i zbytek těchto Čechů vyhnán.--- Za druhé Češi NEBYLI šikanováni nikým když opouštěli naš stát, použili stěh vozů, vlaku atpod. Bohatší Židé letadel.

+5/0
1.2.2017 12:10

D94a47n 20P23o38s87p80i89s53i28l 3529518276134

Moje teta, z českého "vnitrozemí" si vzala ještě před Mnichovem "sudetského" Čecha a přestěhovala se za ním do Sudet. Onen Čech byl sudetským starousedlíkem, jeho,rodina tam žila snad už od nepaměti. Kupodivu je nikdo nevyháněl, sudetští němci často údajně rozlišovali mezi českými "starousedlíky" a těmi, kteří do Sudet přišli , vlastně byli posláni, po roce 1918. Válku tam přežili celkem v poklidu, i když byli vystaveni jistému národnostnímu útlaku - žádné české školy a české spolky byly většinou rozpuštěny - ale nemuseli si vzít německé občanství, i když jim bylo nabídnuto a doporučováno. Jediný problém měli po atentátu na Heydricha, kdy se jim pár henleinovských výrostků chtělo "pomstít" ale jejich němečtí sousedé se postavili na jejich ochranu. Tetu potom po válce moc mrzelo, že jejich sousedi byli potom vyhnáni hned při divokém odsunu, i když se jak strýc tak teta tomu snažili zabránit. Teta je už dávno po smrti a v oblasti jejich bývalého bydliště je dnes gheto jisté menšiny.

+2/0
1.2.2017 14:01

J45i83ř57í 53K63i58n79d44l 2908197153357

Pane Slavíčku nemluvíte pravdu. V Odstouúením území o rozloze 28 680 km čtverečních žilo podel sčítání z roku 1930 - 3 653 292 obyvatel a z toho 726 416 Čechů. Před Mnichovem odešlo ze sudet 125 425 Čechů, 11, 647 Němců, a 14 925 Židů. Po zabrání Sudet odešli ti, co získali majetek pozemkovou reformou, úředníci, a státní důchodci. V Sudetech zůstalo 291 000 Čechů. Pokud zde nezískali půdu pozemkovou refermou mohli na ni hospodařit a nebyla jim vyvlastněna. Stejně, tak i řemeslníci a drobní živnostníci si ponechali svoje živnosti. Je zajímavé, že Hedrich a Frank zakázal odsunout všechny Čechy. V důsledku války se do sudet vraceli Češi, takže se jejich poměr zvýšil na cca. 400 000. V radiu Sever byl rozhovor s paní, která se po roce vrátila do Ústí nad Labem. Němci v domě, kde bydleli ji přítali a řekli ji, že její byt hlídali, aby jej neobsadili Němci z říše. Něci se sudet po roce poznali, že byli podvodeni a stali se z Němci druhé kategorie. Například odbojáři z řad místních Němců a Čechů zabránil vyhození Střekovského zdymdla.

+4/0
1.2.2017 12:39

V56á36c50l46a74v 83K82o37r16y53t40á79ř 2136965800376

Nebudu kopat ani revidovat naši historii, ale proč jinde v Sudetech, kde byli dosídlenci je neskutečný nepořádek (díkybohu se to lepší) a někde (Prajzská) to je všechno udržované. Přiznávám, že Prajzáci byli a jsou v jiné situaci, bude to i hodně o lidech ne jen ekonomické situaci.

+2/0
1.2.2017 11:45

J93a84r56o52s66l57a24v 59M68o32u17č36k65a 3457677758329

Proboha to vůbec nemůžete srovnávat. Většina prajzáků pobírala za komunistů rentu/důchod případně vdovský důchod z Německa za službu ve wehrmachtu. Přitom to jsou Češi, kteří bydleli na území Říše (a to je ta Prajzká). Oni nebyli vystěhováni jako v jiných oblastech Sudet, protože na tomto území prakticky nebylo německé obyvatelstvo, ale v rámci celé oblasti samozřejmě ano. Ten úzký pruh země mezi Ostravou, Opavou a tehdy německou (dnes polskou) hranicí je prostě specifický. A co se nepořádku v Sudetech týče. Já jsem po revoluci cca v roce 1993 jel poprvé autem z Prahy do Karlových Varů. A to co jsem viděl například na Unhošti (byla tam tehdy přes obec nějaká objížďka, to mně jako Moraváka úplně zaskočilo, opadávající omítka ze všech budov na návsi, kopřivy rostoucí všude možně, rozpad a zmar. A to nebyly Sudety. Dnes počítám je Unhošť výstavní vesnice plná milionářských baráků.

+2/0
1.2.2017 11:58

A29n81t55o42n26í76n 15R75e43č29e17k 9775132226820

Máte pravdu, ale - i ten odsun Němců by nezanechal na pohraničí tak negativní dopad, kdyby těm prvním našim osídlovačům nebyl po nešťastném Únoru ́48 kolektivizován zemědělský majetek. Mnozí od tud pak raději odešli zpět a nahrazovali je různí přivandrovalci, cikány počínaje atd. Prajzko, tedy Hlučínsko je něco zcela jiného. Tam vlastně to nebyli skuteční Němci i když od r.1742 spadali pod Prusko, ale považovali se za Moraváky a mluvili po našemu. Proto také zůstali na svém a nebyli vysídleni. Navíc měli výhodu v možnosti blízkého zaměstnání v nedaleké Ostravě.

+2/0
1.2.2017 12:26

M55i81r62o62s25l30a77v 14B68u92č32e24k 6243593301784

p. Moučka, již jsem se vyjádřil v jiném článku. Odsun Němců je kontraverzním odkazem E.Beneše - ryze jeho nápad již v Londýně - velmoci pak přijaly ... (Mj. cca 3 miliony lidí i dnes - jak !?) ... Zřejmě v duchu doby hektické se to nedalo jinak řešit. OK - Válka uzavřena ... Prakticky všechna území ČR - Sudet jsou stejná ! Nezaměstnanost - Zcela zpřetrhané vazby - bez tradic. To Osoblažsko zajisté znáte - Velký prostor, bez skutečného zájmu Státu ! Můžete si ochočit lišku - svést se raritní železnicí. Tvrdím, že i Vy osobně, kdyby jste měl Kapitál - Nic tam zakládat nebudete ! Jde o tu infrastrukturu - Na nádvoří bude plný kamion výrobků - On prostě neodjede, až bude jaro - pak OPATRNĚ TO TĚCH ÚZKÝCH CESTÁCH. Krásné farizejství Vlády - V péči je horník s 8.000 Kč rentou, otec na MD - bivakující lidé před ministerstvem v Praze, protože se sociální byty ještě stále nepřidělují ! Přesně v tom kraji by seděl Program - "Nový úděl", stavět železnice - cesty - tvořit pracovní místa ... Neděje se -dít se nebude - Sudety - dobré pouze pro nějakou předvolební kampaň ... :-)

+2/0
1.2.2017 11:29

J87a93r21o36s74l61a54v 47M51o40u74č61k81a 3807397608549

souhlasím s vámi. Včetně toho, že odsun byl dán duchem doby. Já to v článku píšu. Jen jsem tomu dal jiná slova (kdo by s nimi chtěl žít po šestiletém teroru v sousedství)

+1/0
1.2.2017 11:49

P13e23t81r 89D84r23a68p13a60l 3765388563835

s Benešem nemáte pravdu...odsun sice byl jeho nápad, ale měl to být odsun pouze těch německých obyvatel, kteří aktivně podporovali německou okupaci. jenže mu bylo domácím odbojem sděleno, že pokud neprosadí plošný odsun, tak se z Londýna nemusí ani vracet

+2/0
1.2.2017 12:23

J82i60ř28í 69K86i97n25d28l 2718287173107

Bída Sudet je zaviněna lidmi, kteří se na vystěhovaná území přesídlili. Je to vidět na každém městě, na každé vesnici, protože lidé, kteří do sudet přicházeli neměli k tomu místu žádný vztah. Dříve krásná města se postupně měnila v ruiny a domy z důvodu neúdržby šly k zemi, stejné to bylo na vesnici. Do rybníku, kde se koupalo byly naházeny staré penumatiky, prázdné pytle od hnojiv. Udržovaná cesta vesnicí se změnila v tankodrom, výstavní statky, patříci k JZD šly z k zemi, protože o jejich údržbu se nikdo nestaral a tak by se dalo pokračovat.

+7/0
1.2.2017 11:13

J17a76r78o46s39l17a21v 50M84o62u14č26k64a 3167137358239

Ano takto je to prezentováno povrchními pozorovateli a těmi, kdo za každou cenu musí kopat do naší historie a revidovat ji. Nikdo z nich nikdy nesledoval zásadní změnu ekonomických podmínek, která ruku v ruce s odsunem a následným osídlením přišly.

0/−4
1.2.2017 11:22

M16i57r93o69s23l82a89v 78B30u61č69e73k 6553873941194

A jaké investice tedy přišly ? Snad Lisovny nových hmot - Vrbno. Silně dotované Státní statky ? Celý Krnov s mega textilem - Karnola, ZSKN - vše ukradeno původním majitelům ! 1960 - Bruntál poprvé okresním městem - opět, výroba, průmysl prakticky žádný. Problémů kopec - Řád Německých rytířů ... Jejich majetkové nároky - Odmítáme, pochopitelné, nicméně kdyby jich nebylo - dnes by např. Bouzov vůbec nestál ! Tehdejší popřední Komunisté, kde asi dodnes bydlí ? Krásné výstavní vily ! Vše po odsunutých tehdy práci zajišťujících zaměstnavatelích !

+7/0
1.2.2017 11:37

J71i77ř22í 60K36i81n40d97l 2498727413757

Jsou lidé, kteří neradi slyší pravdu a já je chápu. Já nejsem povrchní pozorovatel. Moji rodiče pochází ze Sudet, moji příbuzní pochází ze Sudet a já se narodil v Sudetech, Takže vidím, třeba mé město, které bylo z poloviny zbourané, protože se nikdo nestaral o klasicisní nádherné budovy, slyším a poslouchám.

+4/0
1.2.2017 13:12

J65a64r69o43s18l24a45v 14M10o52u23č16k64a 3637497388899

Tohle, podobně jako výše zmiňovaný nepořádek přece není jen problémem Sudet. Komunistická péče o památky byla přece pověstná. Já jsem z Ostravy a tam byla zbourána ze 2/3 nejvýstavnější třída (taky klasicistní a secesní budovy) a na jejím místě postaveny paneláky, protože hlavní architekt města byl komunistický ignorant.

0/0
2.2.2017 9:42



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.